Jernbaner i V.N.V.

Museum50 Jernbaner i V.N.V.

Jernbaner i V.N.V.


Et E-lokomotiv med tender og 2 velkendte stål-sidegangs-vogne med kupeer. E-maskinen var i 50´er mest beskæftiget på Fredericia-Århus strækningen, men måske var den en gang på vej til Struer med et juletog. Den viste model er en nyanskaffelse for Museum50, og et sjældent H0-scala togsæt fra “Modeltrafik” (Et næsten ukendt fabrikat). Toget er bygget i træ, undervogne og hjul støbt i zink og siderne er påklæbede fotografier. Både den originale E-maskine og personvogntypen kan ses på Jernbanemusset. E-maskinen er stor!
Over til det mere alvorlige:

Og her med jernbanestrækninger og færgeruter trukket op:

Og forklarende tekst til de mange tal:


Endnu en del af nyerhvervelsen til Museum50: En F-maskine med 3 typiske godsvogne fra 50´erne.
Et togsæt som mange gange har passeret Viborg station.

Rejseplanen for 1951: Køreplaner

Desværre er to af de scannede køreplaner ikke af tilfredsstillende kvalitet, og de vil derfor følge, når nyt lån af køreplan er gennemført.
Klikbare køreplaner:
Her er et par opgaver for hele familien;
“Bedsteforældrene bor i Frederiks og skal til barnebarntes konfirmation i Spøttrup.
Konfirmationen finder sted i kirken søndag kl. 10.00
Bedsteforældrene vil taget toget, der kommer fra Herning og skifte i Viborg og Skive”.
1: Hvor lang tid tager rejsen og hvornår skal de tage hjemmefra for at være med i Kirken?
2. Hvor mange timers løn skal der til for at betale en enkeltbillet
fra Københavns Hovedbanegård til en by ved Limfjorden. 

 

Billetpriser (DSB) fra København til alle stationsbyer.

At vide hvor meget det koster at køre med DSB fra København til Skive eller Lemvig siger ikke så meget, før man sammenligner med den timeløn, som var gældende for de fleste borgere i landet, og måske specielt i de yderst liggende landdistrikter, så derfor denne oversigt over tidens lønninger:

Kilder: Som kilde er brugt de 3 nedenfor viste hæfter, og oplysningerne er tjekket med Politikens “Jernbanens Hvem Hvad Hvor” o.a.

Færgerne:

Da materialet om jernbanerne i V.N.V er så omfattende, oprettes der senere en selvstændig side om færgefarten i Limfjorden.


Copyright musum50 2015