Modelfly

Modelfly

Skrevet af Museum 50

Vi er så heldige i Danmark, at en af landets ældste modelflyveklubber stadig er virksom, navnet er Aviator, og klubben kan føre sin historie tilbage til model-svæve-flyvningens tidligste historie i Aalborg-området i begyndelsen af 30´erne. Drømmen om at blive flyvende begyndte som studier i fysik og træsløjd.

Red: At lære noget om aerodynamik, er en god begyndelse for alle, der vil have en genstand til at bevæge sig i luftrummet.

I 1933 blev Aviator dannet som klub. I 1937 blev de optaget i Dansk Modelflyver Union, som da bestod af 25 klubber. Videre blev DMU tilsluttet Det Kongelige Danske Aeronautiske Selskab (KDA) og derigennem Federation Aeronautique Internationale.

I årene før 2. verdenskrig kom der således regler for de enkelte klasser: F. eks. Gummimotor, Benzinmotor, eller fritflyvende..

Et typisk modelsvævefly havde den gang en spændvidde på 70-80 cm, med en flad krop af 8-10 mm krydsfiner. I næsen et blykammer. Vingerne var med spanter af balsatræ og beklædt med indisk moll (et silkelignende materiale). Beklædningen blev strammet op med vand, collodium og dope, til det var stramt som et trommeskind. Flyet blev sendt i luften med et langt elastikbånd, (en stor slangebøsse) eller højstartet som idag. Materialeomkostningerne var 3-4 kr. hvilket var en ret så stor udskrivning i en tid med landbrugskrise og arbejdsløshed.

Umiddelbart før krigen dukkede de første små motorer op. Det var mest amrikanske tændrørsmotorer. Dermed var frøet lagt til dagens linestyrede og radiostyrede modelfly.

I krigsårene var det ikke nemt at være modelflyver, almindelig flyvning var forbudt og modelflyvning manglede materialer. Udgangsforbuddene generede også, for på en cykel med erstatningsdæk, var der langt til flyvepladserne.

Her forlader vi historien om ”Aviator”, og ønsker man at læse mere om klubben er hjemmesiden: http://www.aviatorsmodelflyvere.dk/

Red: Som dreng fik jeg to veje til forståelse af fly og aerodynamik: Flyet var et dobbeltdækket fly, som min far skar ud af et stykke træ og påsatte krydsfinervinger. Det næste var noget så simpelt som papirflyvere, og en alm. drage med en hale af avissløjfer.

Metoden kan anbefales. Dog er det nemmere at vælge et plasticbyggesæt (og begynd med et fly, der er nemt at samle). Papirflyvere og drager kan man bruge timer på, hvis blæsten ikke er for voldsom. At folde vingerne på et papirfly i bestandigt nye vinkler, inden det sendes på flyvetur giver megen viden.

 I februar 1948 udkom Model Airplane News med en længere artikel hvoraf vi bringer første side:

Klik til læsbar størrelse

Modelfly kan opdeles i tre typer: 1: Modelsvævefly. 2: Flymodel med motor. 3: Standmodeller. (Disse kan igen opdeles i undertyper efter f. eks. Størrelse) men da artiklerne også skal være overskuelige, holder vi os på Museum50 til hovedopdelingen.

Modelsvævefly i 50´erne:

I Danmark var vi efter krigen gunstigt stillet, hvis man ønskede at gøre model-svæveflyvning til sin fritidsinteresse, idet vi havde Dansk Modelflyve Industri, som var stiftet af modelflyve-entusiasten fra Skjern, der i årene før krigen grundlagde Dansk Modelflyveindustri, og som i de følgende tiår udgav en lang række byggesæt, både standmodeller og flyvende.
Ønsker man at læse artiklen om den unge mand fra Skjern, der grundlagde Dansk Modelflyve Industri, kan man her: DMI Historien 1943 finde en artikel fra Modelflyvebladet i 1943.

Vi lægger ud med tegning og beskrivelse af et svævefly fra det tidligere omtalte Model Airplane News:

KLIK til læsbar størrelse
KLIK til læsbar størrelse

herefter en meget enkel udgave af et svævefly, hvor motoren er et gummibånd:

Og her et indendørsfly med gummimotor, hvor det mest komplicerede at bygge er selve propellen.
I dag ville man nok prøve sig frem med en købt propel fra en modelfly-forretning.

KLIK til læsbar størrelse

De tre fly-modeller der er vist ovenfor,
er 3 eksempler på de mange eksperimenter,
som man i begyndelsen foretog med hjemmebyggede fly.

Dansk Modelflyve Industri,
omed en udstillingsklar tavle med to kataloger og en byggetegning
til en model af den berømte De Havilland Tiger Moth.

KLIK til læsbar størrelse

Ønsker man at se det samlede udbud af produkter og reservedele fra DMI med tilhørende priser
findes her en Pdf-fil med  DMI Katalog 1957-58

Herefter følger endnu 1 byggetegning og beskrivelse
af et DMI linestyret motorfly: “Akrobat”
+ et foto af et helt byggesæt “Zephyr”:

KlIK til læsbar størrelse
KLIK til læsbar størrelse.

Herunder 2 DMI byggetegninger af standfly:

KLIK ftil læsbar størrelse
KLIK til læsbar størrelse

Og endnu et byggesæt udgivet af DMI
– sammen med et andet firma. Hvorfor vides ikke.

KLIK til læsbar størrelse


 

 

 

 

Tagged , , , , , , , ,

2 thoughts on “Modelfly

  1. Hej,

    Har i D.M.Is kataloger fra 1952 og 1953 og 1954 – jeg er meget interesseret i en
    modelracerbil de havde til Viking motoren og tilbehøret dertil.
    Med venlig hilsen Jens Geschwendtner, jg@Walbom.dk

    1. Hej jg. Jeg har tjekket i det materiale, som jeg har – men ikke fundet racerbilen med viking- motor, (er selv nysgerrig, efter det du fortæller) men der kommer hele tiden nyt materiale ind, og skal nok huske at svare.
      Bedste hilsner
      Museum50

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Copyright musum50 2015